torstai 4. huhtikuuta 2013

Maarit Siltamäki: Vapaa taiteilija


Miten hienoa onkaan kun saa tehdä työtä, josta nauttii? TOI-projektiin palkatuksi tuleminen oli aluksi kuin apurahan saanti, myöhemmin huomasin sen olevan enemmän. Enemmän ihmisiä, enemmän kontakteja, enemmän yhdessä tekemistä.
Vapaus maalata, vapaus kirjoittaa, vapaus innostua kaikesta kaiken aikaa. Vapaus olla oma itsensä ja kehittää itseään taiteilijana. Mahdollisuus saada tilaa ja aikaa ajatuksilleen. Vapaus nauttia taiteellisesta vapaudesta. Vapauden tunne vapauttaa ja saa aikaan innostuksen, joka luo uusia ideoita.
Viimeaikaisissa maalauksissani olen käsitellyt ajan kulumaa sekä itsensä ymmärtämistä suhteessa ympäristöön ja aikaan. Olen seuraillut muistijälkiä, löytänyt ja unohtanut. Tehnyt mieleeni karttoja, pohtinut ajan hetkellisyyttä ja muistojen merkitystä.

Minulla maalaus syntyy tarpeesta jäsentää itseään, muistojaan ja tunteitaan. Kirjoittaminen ja runous kulkevat työskentelyssäni maalauksen kanssa käsi kädessä. Runo ja kuva inspiroivat vuoronperään toisiaan ja runo jää usein teokseen nimenä.
Olen maalannut ja kirjoittanut. Luonut itselleni päämääriä. Näyttelyitä ja hakemuksia. Olen pohtinut taiteellisen luomisen merkitystä itselleni. Pohtinut, vapautunut ja maalannut.
Suurimpana tavoitteenani aluksi oli kehittää itseäni taiteilijana. Täysipäiväinen taiteilijuus antaa mahdollisuuden hioa maalaustaitojaan ja antaa aikaa enemmän ajatustyölle ja ideoiden kehittämiselle ja kehittymiselle. Näyttelyiden järjestämisen ja maalauksen lisäksi sain projektin myötä myös hienoja uudenlaisia kokemuksia. Projektin myötä olen innostunut yhä enemmän myös yhteisöllisestä tekemisestä. Kulttuurin poistomyynti – tapahtuman suunnittelu yhdessä Merja Nykäsen kanssa on ollut minulle uudenlainen kokemus. Olen nauttinut yhdessä tekemisestä ja sen tuomista haasteista ja vaihteluista yksin työskentelyyn.
Olen luonut yhteyksiä ja vapautunut. Vapautunut olemaan minä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti